
| gyártó cég:: | a Magyar Televízió megbízásából a MAFILM | 
| rendező: | Kardos Ferenc | 
| író: | Illyés Gyula | 
| forrásmű: | Ozorai példa | 
| forgatókönyvíró: | Siklós Olga | 
| dramaturg: | Lendvai György | 
| operatőr: | Halász Mihály | 
| kameramann: | Stenszky Gyula | 
| vágó: | Palotai Éva | 
| zene: | Márta István, Cseh Tamás | 
| koreográfus: | Manninger György | 
| hang: | Gergely András | 
| fővilágosító: | Gáll István | 
| építész: | Varga Antal | 
| berendező: | Boros Gábor | 
| jelmeztervező: | Horányi Mária | 
| ruhakivitelező: | Ősapai Györgyné | 
| maszk: | Pusztai Mária | 
| felvételvezető: | Sodin Péter, Somosi Péter, Merza Marcel | 
| színes technika: | Gulyás János | 
| asszisztens: | Molnár Edit | 
| szereplők: | Börcsök - Cserhalmi György | 
| bemutató: | 1974. március 15. (20:00) | 
| hossza: | 57 perc 36 mp | 
| 
 Felirat: Előadásra kerül 1973 őszén egy szüreti mulatságon. 1848 őszén Ozora körül gyülekeznek az általános támadásra készülő császári seregek. Az első szabad szüretet ünneplő ozoriakat nem rémíti meg a hír, furfanggal futamítják meg a többszörös túlerőben lévő hadat.... A Film Színház Muzsika 1974/12. számában írta Vámos Miklós: "Illyés Gyula drámáját március tizenötödikén mutatta be a tévé. Az Ozorai példa 1848 őszén játszódik, szüretkor. "Tréfás hadművelet" a császári csapatok ellen; lényegében erről szól a darab, feszes dialógusokkal, jó színpadi szituációkkal. Kardos Ferenc rendező mindebből csupán a dráma vázát, alaphelyzetét vette ki, s aköré épített a saját stílusában valamiféle történelmi karnevált. Megrendezett egy szüreti mulatságot igazi hegyoldalon, valódi szüretelők közé elegyített színészekkel, akiknek a táncos-zenés hejehuja közepette azért alkalmuk nyílott az eszmei mondanivaló citálására, s mellékesen egy fűződő románc bemutatására. Kardos régóta kísérletezik e történelem-leporelló módszerrel, kár, hogy a Petőfi '73 nyomait magán viselő tévéfilm Illyés '74 helyett, csak Kardos '74 lett. Néhol bántó és fölösleges "jancsó-izmusok" is föltűntek a képernyőn, "köröző" lovasok, teátrális beállítások, sodró, de gyakran fölösleges táncjelenetek. Ráadásul utóbbiakat a szőlőtőkék között adták elő, nem elég, hogy ezen a szüreten senki se dolgozott, még a termést is letaposták... Ami a legszomorúbb, hogy ez a módszer - múlt és jelen összemosása - izgalmas, nagy lehetőségeket rejt magában, kár, hogy nem sikerült kihasználni. Így csak a színészi alakításokat dicsérhetem, Cserhalmi Györgyét, akiben nagy színész készülődik, Koncz Gáborét, aki mindig fölizzítja a levegőt maga körül, Szerencsi Éváét, akinek szépsége és tehetsége figyelemre méltó (remélem, az utóbbit nem fogja elhomályosítani az előbbi), Márkus Lászlóét, ő az eredeti darabból keveredett ide. Dicsérhetem még a tájat szépen fényképező operatőrt: Halász Mihályt." | |
| 
 | 
 | 
| további cikkek: | Szüret 
                Ozorán (Film Színház Muzsika, 1973. okt. 
                20.) Filmvilág 1974/27. |