Életrajz
HomeÉletrajzSzínházFilm - tévéfilmTV műsorokSzinkronRádióFényképekCikkekLinkek - videók

 1952. május 5., Budapest - 2004. szeptember 6., Budapest

1974-ben szerezte diplomáját a Színház és Filmművészeti Főiskolán, Várkonyi Zoltán osztályában. Osztálytársai Felföldi László, Ferenczi Krisztina, Jancsó Sarolta, Kóricza Miklós, Sörös Sándor, Szakácsi Sándor, Szurdi Miklós voltak.


Tehetségére, szépségére nagyon korán felfigyelt a szakma, első filmszerepét még főiskolai hallgatóként kapta Keleti Mártontól a Bob hercegben, 1972-ben. Utána folyamatosan foglalkoztatták, egészen 1979-ig parádés főszerepek jutottak számára.
Aki egyszer látta az Abigélben, az nem tudja elfelejteni baba-arcát, tiszta tekintetét, sugárzó személyiségét. A szépség és a lelki alkat tökéletes összhangja mutatkozott az egész lényében. Ezen kívül rendkívül becsületes és őszinte ember volt.

Filmes szerepekből sajnos később jóval kevesebbet kapott, de színházakban sokszor lépett a közönség elé.   

1974-1979 között a budapesti József Attila Színházban szerepelt. 1979-1980 között a Miskolci Nemzeti Színház tagja volt, 1980-1989 között ismét a József Attila Színház művésze lett. 1989-től a Népszínházban és a Budapesti Kamaraszínházban játszott. 2001-től haláláig a Ruttkai Éva Színház tagja volt.

A szinkronszakma is felfedezte képességeit, a legismertebb szinkronmunkája Samantha kiváló megformálása volt a Dallas című sorozatban. Az egyik szinkronnal foglalkozó oldal így nyilatkozott erről:
Gera és Dallos mellett a Samanthát (Linda Gray) szinkronizáló Szerencsi Éva is aranyat érő unikuma volt a szinkronnak, és természetesen a színházi szférának egyaránt. A Szerencsi által szinkronizált Samantha a történet egyetlen szereplője, aki látványos, szenvedésekkel telített jellemfejlődés által megalázott vállalkozófeleségből független, erős nővé avanzsál.
Samantha a történet során mindig a feszültségfaktort gyarapítja, hiszen alig vannak derűs pillanatai. Szerencsi Éva meg sem próbálja revideálni a rapszodikus nőalakot, inkább gesztusait, kusza menetű intellektusát követi le hatásos, leheletfinom eszközökkel. Különös érzékkel jeleníti meg Samantha cinikus (többnyire Jockey-nak címzett), bosszús replikáit – amelyeket a düh naturális crescendoja mellett deklamáló, szinte már szótagoló túlhangsúlyozással tesz még nyomatékosabbá. Kránitz Lajossal tökéletesen konzisztens párossá csiszolódtak az évek során, ezért aztán talán a híres Ewing-házaspár viharos házassági históriája különleges színfolt: élvezet hallgatni a rakétaszerűen repkedő szócsaták szövegeit, melyeket a míves, felszabadult színészi játék avat élvezetes, egyszersmind spontán dialógokká."

Magánéletét, szakmai pályáját sokszor csalódások kísérték, de sosem panaszkodott, méltósággal viselte az élet nehéz megpróbáltatásait. Talán ezért történhetett, hogy kevesen tudták róla, hogy gyógyíthatatlan betegséggel küzdött, ami végül legyőzte a gyönyörű színésznőt. Pótolhatatlan vesztesége a színészi életnek. Nagyon hiányzik bájos mosolya, kedvessége, hangja, szépsége, tehetsége.

Halála után a Ruttkai Éva Színházban Szerencsi Éva Stúdiót alapítottak, illetve 2008. november 14-én emléktáblát avattak Budapesten, a Lipótvárosban (Báthory utca 22.) a tiszteletére, emlékére.
A Csőváron, a Polgármesteri Hivatalban kialakított sarok őrzi az emlékét.

Díjak

Televíziós nívódíj az Abigélért (1978)

Festival del Telefilm Internazionale Oriolo Romano: Legjobb női alakítás díja az Abigélért (1984)

 Déryné-díj (1993) 


Copyright (c) 2010-2014 S.M.S.
kuksi@outlook.com